Jumaat, 30 Julai 2021

13 Punca Rezeki yang ramai terlepas pandang

Ramai di antara kita sebagai usahawan terlepas pandang dengan punca-punca rezeki. Di sini, kami nak kongsikan tentang 13 senjata booster rezeki.


Alhamdulillah, ramai yang perolehi result yang mengagumkan selepas mengamalkan 13 punca ini.


Bukan sahaja terkesan dari segi jualan & bisnes mereka, bahkan kehidupan mereka bersama keluarga pun berubah 360 darjah. Berikut adalah senarai punca rezeki tersebut.


1. SOLAT - "kami tidak minta rezeki, kami yang memberi rezeki".


2. AL QURAN - kelebihan surah waqiah, Allah hilangkan kefakiran selamanya.


3. ZIKIR - "ingat aku pagi & petang aku cukupkan keperluan pada hari itu."


4. ISTIGHFAR - sesiapa yang melazimi istigfar Allah akan hilangkan kesempitan hidup & kesusahan.


5. TUNTUT ILMU - barangsiapa menuntut ilmu, Allah tanggung rezeki (kisah imam bukhari)


6. SILATURRAHIM - mudahkan rezeki, menyambung silaturrahim panjang umur murah rezeki


7. SEDEKAH - Allah ganti sehingga 10 kali ganda (kisah Ali r.a dgn unta)


8. DAKWAH - asbab terbesar rezeki...kisah para nabi


9. TAQWA - barangsiapa bertaqwa kepada Allah, akan diberi rezeki dari jalan yang tak disangka-sangka

 

10. SYUKUR - kalau syukur Allah akan tambah nikmat, kalau kufur Allah ancam azab pedih


11. TAWAKKAL - surah at-Talaq (ayat seribu dinar) jika tawakkal Allah cukupkan.


12. NIKAH - cari keberkatan rezeki dgn nikah (kisah sahabat mengadu tentang rezeki, Nabi suruh kawin)


13. KERJA/BISNES - Kerja atau bisnes ada perintah dari Allah untuk menjadi asbab rezeki, tetapi belum ada jaminan dari Allah.


No 1 - 12 adalah jaminan dari Allah. 


Conclusion


Jadi jika kita buat bisnes ataupun kerja, untuk tambah rezeki, pastikan kita jangan tinggal no 1 hingga no 12 sebab itu ada jaminan rezeki dari Allah.


Seringkali ramai di antara kita yang fokus pada no 13 semata-mata, walhal "MAGIK"nya terletak pada punca no 1 hingga 12. Ayuh, kita sama-sama amalkan. Dah ramai yang merasai kejayaan daripada tindakan daripada punca-punca rezeki ini.


Kalau mereka boleh, anda pun boleh!

Bantu orang lain disaat kita sendiri tengah susah?

Bantu orang lain disaat kita sendiri penuh dengan gunung masalah? 

.

Itulah manfaat. 

.

Walaupun sekadar menadah telinga untuk mendengar. Walaupun sekadar berpesan pada kebenaran dan kesabaran. 

.

Bukan bila kita takda masalah. Bukan kita takda ujian baru kita nak membantu orang. Walaupun sendiri masih susah, masih struggle, masih belajar perbaiki diri. 

.

Mari tu tak kenal usia, mati tu tak kenal waktu. Ujian tak pernah surut selagi kita masih panjang umur. 

.

Bantu orang lain, Allah bantu kita. Walaupun sekadar membantu memberikan secebis nasihat. Bantu orang lain disaat kita sendiri penuh masalah bukan bermaksud kita tak sayang diri kita. Tapi kita faham dan percaya. Bantu orang lain, Allah bantu kita. Bahagiakan orang lain, inshaaAllah kita bahagia. 

.

Patuhilah 

Laksanakanlah

Perintah Allah. 

.

Menjadi manusia yang sentiasa berpesan pada kesabaran dan kebenaran. 

.

InshaaAllah. Pahala disisi Allah dan jika kita sentiasa mengajak orang lain untuk #AlwaysTurnbacktoAllah. 

.

Ingat. Ujian tak pernah habis. Ujian takkan pernah berhenti. Tanpa mengira saat susah dan senang tetaplah, teruslah memberi dan menasihati walaupun hanya sekadar memberi telinga untuk mendengar dan mengucapkan "sabar" kepada saudara kita. 

.

Kerana itu adalah Perintah Allah

3 Kesilapan Yang Perlu Dielakkan Dalam Perniagaan Jika Mahu Pelanggan ‘Lekat’ dengan kita

1.Tidak Mengucapkan Ucapan Terima Kasih

-Dengar macam remeh jer kan, tapi percayalah, ada orang yang sangat menitikberatkan ucapan terima kasih ini. Barulah dia akan rasa dihargai.

Begitu juga dalam bisnes..Percayalah dengan hanya ucapan terima kasih, pelanggan akan lebih rasa dihargai dan mereka akan datang lagi kepada anda untuk membeli produk anda. Mereka akan rasa lebih ‘dekat’ dengan anda. Jika anda ‘berat mulut’ nak berterima kasih, dah tentu pelanggan akan rasa menyampah dengan anda. Logik bukan?


2.Kurang Pengetahuan Tentang Produk Sendiri

-Jika anda mahu membeli sesuatu produk itu dan kemudian tanya pekerjanya dan dia pulak tak tahu tentang produk itu, adakah anda bengang, rasa nak marah dan kalau boleh nak jer anda lari dari situ, pernah rasa tak?

Jika anda ada perasaan ini dan pernah rasa, sudah tentu pelanggan anda pun rasa perkara yang sama jika mereka membeli produk anda. Apa yang cuba disampaikan di sini adalah, anda sendiri perlu faham tentang produk anda supaya senang untuk menerangkan kepada pelanggan tentang produk anda itu. Jadi taklah nanti terkebil-kebil mata bila pelanggan tanya soalan cepu emas pada produk anda. 


3.Tidak Dengar Pandangan Pelanggan

-Feedback pelanggan adalah sangat penting sama ada baik dan buruk .Feedback baik kita boleh highlightkan untuk bakal pelanggan kita .Feedback buruk akan membantu kita improvekan lagi kualiti servis atau produk kita .


Hubungan dengan pelanggan adalah sangat penting . Jadi jangan melakukan kesilapan-kesilapan yang mungkin dianggap enteng oleh usahawan di luar sana. Ingat, perkara yang kita mungkin lihat tidak penting itu yang akan memberi kesan teruk kepada perniagaan kita .

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama