Bismillah , open your mind & baca betul-betul . Especially kalau awak seorang peniaga online atau ada perancangan nak buat bisnes online 😊
1 : Gelojoh ➡ Sikap gelojoh membuta ni tolong buang jauh-jauh . Customer whatsapp tanya details 👉 pum pang pum pang , awak terus balas sepanjang-panjangnya details produk lepastu terus bagi harga + no akaun & soalan "sis nak berapa pack?" 😒😪
2 : Pemalas ➡ Customer tanya , awak jawab acuh tak acuh . Macam malas sangat dah nak layan . Attitude macam tengah balas whatsapp boyfriend waktu merajuk : "Bae , you marah i ke " "Tak" 😪
3 : Warning ➡ Belum apa-apa lagi dah warning customer dalam details produk 👉 "Back out buyer will be block" , "No fussy buyer" , "Barang pre-order , tak boleh sabar jangan beli" 😳
4 : Carut ➡ Ingat , kita ni berniaga , jadi punca rezeki kita datangnya dari orang yang membeli . Ini tidak , customer tanya banyak sikit , dah carut-carut dalam hati . Customer cakap tunggu gaji , dah maki hamun dalam hati . Customer kata survey dulu , dah meroyan bagai . Ye , memang awak buat semua tu dalam hati , tapi sedarlah sikit Allah tu tahu 👄
5 : Sarcastic ➡ Suka sindir customer . Tak puas hati sikit update status menyindir . Bukan takat status facebook , sekali dengan whatsapp status , sepakej terus . Aduii , bersungguh naw 😂
Nak bisnes buat betul-betul , layan customer elok-elok macam mana yang awak nak orang layan awak time membeli ☺ . Bukan nak ajar korang suruh acah-acah good tapi tahukan maksud 'orang berbudi kita berbahasa' ? Dia beli tak beli tu belakang cerita , yang penting servis biar tip top dulu . Train diri sendiri , one day dah jadi big boss boleh ajar anak-anak buah pulak