1- buat planning tentang apa yang anda ingin lakukan pada esok hari. Buat planning tersebut pada malam harinya.
2- bangun awal setiap hari. Bukan hanya bangun sahaja, bagun mandi dan breakfast. Semua orang yang berjaya pasti dia boleh bangun awal ! So kalau kita tak boleh lagi bangun awal, it means kita belum lagi berjaya.
3- set keutamaan. Ada kerja yang sangat penting, ada kerja yang penting dan ada kerja yang tak penting. Dalam planning awal tadi, pilih elok-elok mana yang penting dan mana yang kurang penting.
4- berhenti buat kerja sekiranya focus kita dah mula hilang atas faktor kurang tenaga dan lain lain. Sebab bila buat kerja masa focus takde, kerja tersebut hanya sekadar siap dan takde penambah baikkan dalam kerja itu.
5- buat POWER NAP. Power nap hanya 20 minit - 30 minit sahaja. Lepas tu kita akan dapat energy macam wake up early morning. Tapi before tido tu, pastikan kita dah set minda kita betul betul.
6- creat blok per min bukan perhour. Kalau set perhour, masa kita akan nampak sekejap, so kalau nak jadi lama, kita set per minit, maybe 30 minit perhaps. Semua benda ni nampak sama, tapi ia mempengaruhi minda kita sebenarnya.
7- buat dateline untuk sesuatu kerja yang kita dah set. Benda ni elok supaya kita tak tangguh-tangguh kerja kita. So bila ada dateline minda kita akan rasa nak buat dan siapkan.
8- delegate kita wisely. Cari orang yang betul-2 boleh buat kerja tersebut untuk kita. Bila ada yang buat kerja untuk kita, baru lah senang untuk kerja kita jalankan.
9- guna teknologi sebaiknya. Sometimes, kita tak perlu turun meeting by out own, kita boleh facetime / video call untuk berbincang tentang sesuatu. So masa kita jimat kat situ.