MASUKKAN TRACK RECORD👨🏻💻
Apa itu “Track Record”??
Maksud “Track Record” adalah, apa yang telah dicapai oleh produk/servis anda. Ada tak apa-apa kejayaan yang produk anda dah capai? Anda boleh nyatakan dalam copywriting berapa unit telah terjual.
Tapi, ni tak cukup “power”.
Copywriting anda akan jadi lebih berpengaruh kalau anda cerita berapa orang telah berjaya dapat “Positive Result”” lepas guna produk anda.
Contoh, kalau anda jual ubat gemuk.
Anda boleh nyatakan berapa orang dah berjaya gemuk lepas guna produk anda.
“1,426 orang telah berjaya kurus dengan amalkan Qu Gendut.”
Kalau nak masukkan track record dalam copywriting, pastikan anda guna angka yang tepat.
Contoh:
1,426 (jangan tulis 1,000)
Kalau anda tak pasti angka yang tepat. anda boleh follow ayat ni:
“Lebih dari 1,426 orang telah berjaya bla bla bla dengan produk X”
GUNAKAN ELEMEN AUTHORITY🧚🏻♂️
Authority ni adalah elemen yang akan menguatkan kepercayaan prospek kepada produk anda.
Ada tak pakar yang iktiraf produk anda?
Atau, ada tak kajian dari saintis/pengkaji yang mengesahkan bahan yang ada dalam produk anda tu, boleh bantu prospek anda untuk capai impian mereka.
Kalau ada, anda boleh masukkan dalam copywriting.
Tapi, kalau tak ada, jangan reka pulak😂
TONJOLKAN CREDIBILITY🙆🏻♂️🙆🏻♀️
Macam mana nak tonjolkan kredibiliti produk anda?
Anda boleh kongsikan testimoni dalam iklan anda.
Selain tu, anda juga boleh jadikan kisah pelanggan anda sebagai ayat iklan. Kalau nak gunakan teknik ni, anda boleh cuba interview pelanggan yang pernah repeat order lebih dari 3 kali. Cuba korek kisah pelanggan tu.
Anda boleh tanya mereka 4 soalan ni:
1. Apa yang terjadi dalam hidup dia?
2. Apa usaha yang dia pernah cuba tapi gagal?
3. Macam mana dia jumpa produk anda?
4. Apa perubahan yang ketara berlaku dalam hidup pelanggan lepas amalkan produk anda?
Catat setiap point penting yang keluar dari mulut pelanggan setia anda tu.
PASTIKAN HEADLINE MENARIK MINAT AUDIENS🤳🏻
“7 dari 10 iklan gagal sebab headline tak cukup menarik”
Pernah tak dengar kenyataan ni? Ya, headline memainkan peranan yang besar dalam menentukan keberkesanan iklan anda. Headline menarik ni, tak semestinya kena panjang dan guna perkataan power-power. Saya pernah cuba headline pendek untuk iklan produk ubat gatal-gatal.
Ini headline yang saya guna:
“GATAL-GATAL CELAH KANGKANG”
Ya, hanya 3 perkataan je. Apa yang penting, headline tu boleh tarik perhatian prospek yang kita sasarkan. Kalau tengok headline yang saya guna tu, agak-agak orang yang ada masalah gatal-gatal celah kangkang akan baca tak iklan tu? Mulai hari ni, ubah mindset anda.
Kebanyakan masanya, tak perlu pun fikir terlalu “complicated”. Kadang-kadang yang simple tu la yang power.
PERATUSAN VS ORANG👫
Okay, tips ni anda boleh gabungkan dengan tips pertama sekali tadi. Saya pernah juga guna teknik ni.
Berapa peratus pelanggan anda yang berjaya capai impian mereka lepas guna produk anda. Katakan, dalam 100 orang yang beli ubat gemuk anda, 80 orang berjaya gemuk.
Anda boleh masukkan statistic ni dalam copywriting.
Tapi, jangan guna ‘peratusan’, tapi gunakan “ORANG”.
Tak faham?
Ini contohnya:
“8 dari 10 orang yang amalkan Qu Gemuk berjaya gemuk dalam masa 3 bulan.
Gunakan ‘8 dari 10 orang’, bukan ‘80%’.
Kenapa?
Sebab ianya akan mewujudkan visual yang jelas dalam
kepala prospek yang baca iklan tu. 80% ni susah otak nak bayangkan, tapi kalau tulis ‘8 dari 10’ orang’ otak akan mudah bayangkan.
Prospek yang baca tu akan fikir macam ni:
“Eh… senangnya nak gemuk. Aku rasa aku pun boleh jadi salah seorang dari 8 orang tu”
Kalau perasan, iklan kempen kesihatan dari KKM suka guna teknik ni.